top of page
  • תמונת הסופר/תמלכי לוין

טרנדים בגני ילדים

טרנדים בגני ילדים, קיימים טרנדים רבים אשר משתנים ומתהווים כל יום מחדש, טרנדים אלו נובעים בהרבה מקרים מהרצון של הגננות להיות מיוחדות בגישה שלהם וליצור מסגרת מיוחדת לילדים.

בחלק גדול מהמקרים לגננות קשה להיצמד ולהתחייב לטרנדים הללו ואז הגן הופך להיות אוסף של חלקי טרנדים שונים.

אז כדי לעשות סדר הבאתי לכן הסבר כללי על טרנדים שונים בעולם גני הילדים.

החינוך המסורתי בו צריך לכוון את הילד להיות עצמאי וגם חלק מקבוצה, לתת לו הכוונה איך נכון לבנות את האני שלו תוך חיזוקו והעצמתו תמיד הכי נכון בעיניי ויותר מהכל המון אהבה כי זה מה שהילדים שלנו צריכים יותר מהכל.

אז פחות התחייבות לטרנדים ויותר אהבה.


גן ירוק

גן ירוק בהגדרה מקדם ערכי חינוך סביבתיים, ערכים אותם מסבירים לילדי הגן דרך ההתנהלות היומיומית שלנו וההשפעה שלנו על התהליכים הסביבתיים שבעקבותיהם כדור הארץ עובר שינויים.

על הגננות ואנשי החינוך מוטלת האחריות לפתח כלים לילדי הגן, הכוללת ידע ומיומנויות שיעזרו להם לממש הלכה למעשה את הכלים אותם הם לומדים במסגרת גן הילדים.

במסגרת ההליך החינוכי לומדים ילדי הגן תהליכים חינוכיים שונים אשר מוכרים להם משגרת היומיום שלהם ודרך כך הטמעתם בשגרת היומיום שלהם.

לדוגמה הקמת גינות ירק, התייחסות לצמחים ופרחים, שתילת צמחים, תהליכי צמיחה וטיולי בחיק הטבע כמו כן יצירת חיבור אישי-רגשי וחברתי בין הילד-הילדים לטבע.

חיבור מתמשך בין הטבע לאקלים אשר מוכרות לילדים מעונות השנה, חורף, קיץ, סתיו אביב, איפה אנחנו בעולם האקלים שיכול להיות מפושט לחום קור, בגדים, תחושות, צבעים ופעילויות.

תקשורת עם בעלי חיים שונים, אהבה, חמלה והבנה בסיסית לגבי תפקידם על פני כדור הארץ דרך סיפור, ריקוד והמחשה, אינטרקציה עם בעלי חיים, משחק, האכלה וכדומה על מנת ליצור חיבור אישי וסביבתי בניהם.

כל אלה ועוד על מנת לחנך את ילדנו לאהבה לטבע, בעלי החיים והסביבה, שמירה על הסביבה, מיחזור ברמה הכי בסיסית אשר מתקשרת בקשר ישיר לבריאות שלנו ושלהם ובגדול אהבה לכדור עליו אנחנו חיים.


גן מונטסורי

מייסדת התנועה המונטסורית היא הגב' מריה מונטסורי, רופאה איטלקיה שהאמינה שהמשחק הוא עבודת הילדים ולמידה צריכה להתרחש בסביבה מתוכננת אשר מעודדת לימוד ללא הפרעות תוך חיקוי חוויות מחיי היומיום של הילדים.

גן מונטסורי ברמה הבסיסית ביותר הוא גן/מסגרת חינוכית לילדים אשר מעודדת ילדים לעצמאות לימודית דרך תצפית ומחקר תוך בחירה אישית והנחיה מינימלית.

בגן ילדים מונטסורי בשונה מגן ילדים בעלי אופן חינוך מסורתי יותר, הצוות החינוכי יעודד את הילדים לעשות בחירות אישיות דוגמת בחירת אזורי משחק, בחירה במשחקי חברה או משחקי קופסה עם או ללא חברים נוספים כשתפקיד הגננת הוא בעצם להנחות מהצד ולא להתערב בהחלטות הילד/הילדה.

חינוך מונטסורי הוא למעשה הדרכה לעצמאות בכל תחומי היומיום.

החינוך המונטסורי מעודד פעילויות אינטראקטיבית בין ילדי הגן עם דגש המאפשר כיתות רב גילאיות שמעודדות חיקוי תוך כדי שיפור כישורי חיים בסיסיים.

בחירת זמן השינה, ההגיינה וצרכי הילד האישיים, בחירת האוכל ולעיתים גם הכנתו.

המטרה העיקרית היא לימוד בסביבה רגועה, מיקוד, משמעת עצמית, הבנת הסביבה והאניטרקציות החברתיות ובנייה אהבה ללמידה.

גן אנתרופוסופי

גן אנתרופוסופי המוכר כחינוך ולדורוף, על שמו של הפילוסוף ולדורוף שטיינר שהיה איש חינוך אוסטרי, פילוסוף והוגה דעות.

החינוך האנתרופוסופי מעודד ילדים להתחבר לטבע ולעולם תוך ביטוי פיזי הקשור ביצירה, בניה, ציור, אומנות, ריקוד, שירה וכדומה.

הדגש הוא בעצם על מה אני יכול לעשות ועושה ופחות על מה ילדים אחרים עושים ואיפה אני עומד ביחס אליהם.

התייחסות לילד ולעידוד היכולות האישיות שלו אשר מחוברות לעולמו שלו ולסביבה אותה הוא מכיר, הגישה מתאפיינת בשימת דגש על התפתחותו הפיזית של הילד בגיל הרך כולל חמשת החושים, קשב, על מנת לשפר את היכולות הטבעיות-מולדות של הילד והחיבור הטבעי שלו לסביבה הקרובה שלו.

קיים דגש בגנים אלו על השימוש בחומרים טבעיים ונטרלים על מנת ליצור סביבה נקייה ופחות תעשייתית.


גן אקולוגי

גן אקולוגי הוא בעצם גן ששם דגש על הקיימות וחיבור לכדור הארץ.

בגן אקולוגי כמו בטיפוסי גנים נוספים יש דגש על קיימות באופן כללי אשר מתייחס לעולם שלנו ואיפה אנחנו בעולם הזה מבחינת אקלים, טבע, בעלי חיים ובגדול קיימות.

כמו כן דגש על תזונה בריאה, אוכל מבושל, שימוש בסוכר מן הטבע, דגש על פירות וירקות, אפיית לחם, שתיית מים ובעצם קבלת כל המינרלים והויטמינים שאנחנו צריכים מהטבע.

הטמעת תהליכי שתילה וצמיחה (-הקמת גינות ירק) דרך סיפור ומשחק , קומפוסט והבנה של תהליכים בטבע עם גדש על מחזור, שימוש בחומרי גלם מקומיים להכנת אוכל וכדומה.

המטרה היא לתת לילד ביטוי לאני שלי בתוך העולם ובניית אישות חזקה אישית וכחלק מקבוצה בעולם אשר שם דגש על הטבע וקיימות.

בגנים אלו אין טלויזיה, בגן מושמעת כל הזמן מוזיקת רקע (פכפוך מים וציוצי ציפורים) עם דגש על ביטוי הילדים דרך שירים וריקודים.

עבודות יצירה מחומרים ממוחזרים, משחקי הגן מגיעים מההורים לצורכי מחזור, פינות משחק סוציודרמטיות משולבות באלמנטים מחיי היומיום וכדומה.

הרעיון המרכזי בגן אקולוגי הוא בעיקר קיימות והבנת העולם בהתייחס לאקלים, חיות והטבע ואיפה אנחנו ממוקמים ביחס אליהם ומה תפקידנו בעולם כבני אדם.


bottom of page